7 Valkuilen bij rapid e-learning

Steeds meer organisaties ontwikkelen e-learning in eigen huis. Dit geeft hun een aantal voordelen zoals het reduceren van kosten en het in eigen beheer houden van de content.
Doordat er weinig kennis op het gebied van e-learning is gebeurt dit veelal met zogenaamde rapid e-learning tools. Deze programma’s zijn vaak gebaseerd op Powerpoint en kunnen pakketten aanmaken die in een leermanagementsysteem (LMS) gezet kunnen worden.Mijn ervaring is dat het gebruik hiervan een aantal valkuilen heeft:

1. Denken dat rapid ook daadwerkelijk snel is.
Als je kwalitatief goed leermateriaal wil creëren dan kost dat tijd. Welke tool je ook neemt. Bijna altijd wordt deze tijd onderschat. Zorg dat degene die gaan ontwikkelen ook daadwerkelijk deze tijd vrij geroosterd krijgen. Zeker bij de eerste modules.

2. Geen goede voorbereiding treffen.
Zorg dat je een goede set leerdoelen hebt opgesteld en de structuur vastgelegd hebt voordat je begint. Probeer de structuur zoveel mogelijk uit te schrijven, dus op welke pagina’s komt welk leerdoel aan bod.

3. Een bestaande diashow uit de training gebruiken.
Het basis programma mag dan wel hetzelfde zijn (powerpoint) maar het doel is wezenlijk verschillend. Een powerpoint uit een training is ondersteunend aan de trainer. Een e-learning module heeft geen trainer die de context en extra uitleg kan geven.

4. Teveel focus op de inhoud.
Als er teveel focus op de inhoud is is er vaak te weinig focus op de didactiek en vormgeving. Stel jezelf de vragen wie gaat dit leren en hoe zit diegene achter de computer?

5. Teveel een lineair doorklik festijn maken.
Geef de lerende vrijheid door hem de mogelijkheid te geven pagina’s over te slaan een zelf zijn route te volgen. Als je altijd op een knopje moet drukken om door te bladeren hebben mensen de neiging om snel door te klikken en daardoor weinig informatie opnemen. Stel bijvoorbeeld ook een eens vraag en splits de route op aan de hand van het gegeven antwoord.

6. Teveel tijd kwijt zijn met het zoeken naar media.
Als mensen opzoek gaan naar foto’s of filmpjes dan verliezen ze vaak de tijd uit het oog. Leg een bibliotheek aan met afbeeldingen (let op auteursrecht) dia door de ontwikkelaars gebruikt kunnen worden. Verzamel daarnaast de verzoeken om extra materiaal zodat één persoon gericht de databanken kan afstruinen naar meerdere afbeeldingen tegelijk.

7. Standaard “player” gebruiken.
Ik zie nog vaak dat de standaard player gebruikt wordt. De player is de “schil” om de dia’s heen die ervoor zorgt dat de dia’s afgespeeld worden. Deze zorgt er standaard voor de dia’s zonder tussenkomst van de lerende automatisch doorbladeren. Zorg dat deze player aangepast wordt naar de eigen huisstijl een dat de tijdsbalk weggaat. Er zijn maar weinig situaties waarbij het automatisch doorspelen van de dia’s wenselijk is.

Als je met deze valkuilen rekening houdt kan je prima goede leermiddelen ontwikkelen met rapid e-learning. Heb jij een andere ervaring? Laat het me weten in de reacties.

Tags: ,